انواع موی حیوانات چیست

انواع موی حیوانات : موی نگهبان

خز بیشتر پستانداران بیش از یک نوع مو هست. بیشتر موها در پستانداران شامل موهای نگهبان است که روی خز را پوشانده و برای محافظت از آن استفاده می‌کنند. موهای نگهبان گاهی برای ایجاد دفاع اصلاح می‌شوند (به‌طور مثال در خوک که در آن اندازه‌های کوتیکول کشیده می‌باشند و به شکل میله‌هایی هستند که آن را متفاوت می‌کند تا از ستون فقرات برداشته شود.) موهای بلند (موهای بلند و محکم که به‌طور مداوم رشد می‌کنند، مانند موهایی که یال شیر را تشکیل می‌دهند) و awns (ریشک) (موهایی که به‌طور مداوم رشد نمی‌کنند و نوک منبسط‌شده‌ای را روی ساقه ضعیف‌تر و باریک‌تر مو دارند)

خز، پشم، کرک

در زیر موهای نگهبان معمولاً لایه‌ای به نام لایه زیرین قرار دارد. در این لایه سه مدل مو وجود دارد.

Wool (پشم) موهای نرم، نازک، فرفری، انعطاف‌پذیر که هرگز رشد آن‌ها متوقف نمی‌شود و همیشه در حال رشد کردن هستند.

Fur (خز: موهای نسبتاً کوتاه با رشد قطعی و معین) خز می‌تواند متراکم یا پراکنده باشد. نرم یا زبر، رنگارنگ یا یکنواخت، تک‌رنگ یا طرح دار. مهم‌ترین نقش خز برای پستانداران کمک به ترموگلولاسیون، حفظ دمای داخلی آن‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط خارجی است (مانند روباه و خرس قطبی) بااین‌حال، خز پستانداران علاوه بر عایق‌کاری می‌تواند اهداف بسیاری نیز داشته باشد. خز حیواناتی که تجاری هستند بر اساس مشخصه‌هایی مانند نوارهای رنگی، قطری که دارند، اندازه کوتیکول و…متمایز می‌شوند.

Velli (موهایی که به‌صورت پرز و کرکی هستند.)

جنین‌های پستانداران (ازجمله انسان) نیز اغلب از یک خز پوشانده شده‌اند که lanugo نامیده می‌شود که یک نوع موی کرکی (Velli) است.

موی سر

گروه خاص و مهم دیگری از موها، موهای حساس سروصورت هستند. این موها معمولاً بلند، صاف و صفت هستند. پایه آن‌ها با اعصاب درست‌شده است و موهای vibrissae به لمس کردن بسیار حساس هستند. آن‌ها اطلاعاتی را از محیط اطراف به حیوان می‌دهند. Vibrissae معمولاً به قسمت‌های خاصی از بدن محدود می‌شوند؛ و معمولاً به‌صورت توده‌ای یافت می‌شوند. همه ما با موهای حساس صورت سگ آشنا هستیم، اما شاید کمتر بدانیم که vibrissae ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن نیز باشد. به‌عنوان‌مثال، روی مچ پای سنجاب یا در برخی از خفاش‌ها.

مطالعه بیشتر : موی حیوانات راهنمایی نهایی