تاریخچه کاشت مو از ۱۸۲۲ تا ۲۰۱۹

تاریخچه کاشت مو ۱۸۲۲:

اولین کاشت مو موفق در سال ۱۸۲۲ در ورزبورگ آلمان منتشر شد. برای اولین بار توسط دکتر دیفن باخ در آلمان موضوع پیوند مو در حیوانات مطرح شد.

تاریخچه کاشت مو ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰:

روش‌های جدید کاشت مو، اولین بار در ژاپن در سال‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ مطرح شدند. جراح ژاپنی Sasagawa اولین کسی بود که ایده پیوند فولیکول‌های مو را ارائه داد.

تاریخچه کاشت مو ۱۹۳۹:

دکتر اکودا، متخصص پوست ژاپنی در مقاله‌ای تجارب خود از پیوند موی زنده را مطرح کرد؛ و با رویکرد انقلابی وی – برای شرایط پزشکی معاصر – پیوند مو توسط ایشان انجام شد. او auto-transplantation را با استفاده از گرافت و ایجاد نمونه برای نحوه عمل کاشت مو در دهه‌های بعدی پیشنهاد و انجام داد؛ اما به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی عصر (جنگ جهانی دوم) جایی برای تحقیقات بیشتر وجود نداشت.

تاریخچه کاشت مو ۱۹۴۳ تا ۱۹۵۳:

پزشکان ژاپنی تامورا و فوجیتا نیز تلاش‌های مشابهی انجام دادند.

۱۹۵۰ تا ۱۹۵۹:

دوره مدرن کاشت مو در غرب همراه با تلاش‌های دکتر Norman Orentreich در نیویورک آمریکا آغاز شد. وی برای اولین بار کاشت مو به معنای امروزی را در افراد دارای طاسی مدل مردانه به انجام رسانید. او در سال ۱۹۵۲ اولین عمل جراحی خود را انجام داد.

در سال ۱۹۵۹ او مقاله خود را با عنوان Autografts in Alopecias and other Selected Dermatological Conditions” منتشر کرد؛ و در آمریکا برای درمان آلو پسی آندروژنتیک گزارش شد. دکتر نورمن اورنتریخ در آمریکا فن‌های برداشت از پشت سرو پیوند در ناحیه طاس جلوی سر را توضیح داد که با توجه به انجام عمل‌های پیوند به‌وسیله دکتر اورنتریخ او را پدر کاشت موی طبیعی می‌نامند.

مطالعات دکتر Orentreich ثابت کرد که موهای کاشته شده مقاومت ژنتیکی خود را در برابر ریزش مو حفظ می‌کنند. – صرف‌نظر از ناحیه‌ای که در آن کاشت دوباره انجام می‌شود- و به رشد خود در طول زندگی ادامه می‌دهند این ویژگی منحصربه‌فرد مرکز نظریه Donor Dominance بود که پایه و اساس پیوند موی مدرن است و مختصراً به شرح زیر توضیح داده می‌شود:

«فولیکول‌های مو پیوند شده مقاومت ژنتیکی خود را در برابر ریزش مو حفظ می‌کنند و در طول مدت زندگی در ناحیه گیرنده رشد می‌کنند.»

۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰:

تمام پیوندهای مو پیوندهای نگران‌کننده‌ای با قطر کاملاً بزرگ که شامل ۳۰-۲۰ فولیکول مو است انجام می‌شود و بنابراین منجر به نتایج غیرطبیعی می‌شدند.

تاریخچه کاشت مو ۱۹۸۰:

اندازه گرافت ها در هر پیوند به ۱۲-۲۰ فولیکول مو کاهش می‌یابد، اما این نتایج ازنظر زیبایی نیز رضایت‌بخش نیستند. فن‌های نوآورانه پیوندهای mini و micro در سال‌های ۱۹۸۱-۱۹۸۴ توسعه داده شدند؛ که نتایج زیبایی و طبیعی بودن کاشت مو را ارائه می‌دادند. در این سال‌ها استفاده از برش‌های نواری برای کاشت مو باب گردید.

تاریخچه کاشت مو اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰:

فن دیگری رایج شد که در این روش تعداد موها در هر گرفت بین ۴ تا ۱۳ عدد است. در این روش از برش‌های کوچکی در ناحیه دهنده استفاده می‌شد درنتیجه جای زخم کمتری بجا می‌ماند.

تاریخچه کاشت مو اواسط دهه ۱۹۹۰:

فن استخراج واحدهای فولیکولی رایج شد. در این روش گرفتهای واحد فولیکولی را در سوراخ‌هایی به‌اندازه یک سوزن جا می‌دادند.

۱۹۹۴:

در سال ۱۹۹۴ در بازدید از دفتر دکتر ویلیام راسمان در لس‌آنجلس، دکتر برنشتاین از این ایده الهام گرفت که باعث دائمی شدن این کار در آینده شد. ایده او این بود که فقط پیوند واحدهای طبیعی که یک یا چهار مو به نام واحدهای فولیکولی وجود دارد را پیوند بزنیم.

۱۹۹۵:

معرفی Follicular Unit Transplantation (FUT) توسط دکترها Bernstein and Rassman که در آن برش پیوند استریو میکروسکوپی (بر اساس فن برش دکتر بابی لیمر) برای به دست آوردن واحدهای فولیکولی از یک نوار اهداکننده استفاده می‌شود، نتایج چشمگیری را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش مهارت‌های موردنیاز جراح و کارمندان برای انجام عمل پیوند مو هست.

اوایل دهه ۲۰۰۰:

تا سال ۲۰۰۰ روش‌های کاشت مو FUT به‌صورت اصلی تبدیل‌شده و اندکی پس‌ازآن «استاندارد طلایی» برای ترمیم مو و جراحی شد. وقایع مهم در تاریخ پیوند واحد فولیکولی را می‌توان در بخش نقاط عطف در تاریخ FUT مشاهده کرد.

۲۰۰۲:

دکتر برنشتاین و راسمن روی فن FUE در ایالات‌متحده کار می‌کردند. در این فن از برش‌های کوچک استفاده می‌شود.

۲۰۰۵:

پیوندهای مو با روش FUE با مقاله هریس در سال ۲۰۰۵ حرکت بیشتری را به دست آورد؛ که مفهوم دومرحله‌ای برای روش FUE معرفی شد. درروش دومرحله‌ای از پانچ تیز که به‌صورت یکی و دوتایی هست، استفاده می‌کنند.

۲۰۱۱:

پیوند رباتیک مو درزمینهٔ ترمیم مو در این سال معرفی شد. در این روش (R-FUE)، از یک وسیله کامپیوتری که تحت کنترل پزشک است از یک سیستم نوری دقیق سه‌بعدی برای یافتن و برداشت واحدهای فولیکول به‌طور مستقیم از ناحیه اهداکننده استفاده می‌کند.

۲۰۱۳:

در این سال Restoration Robotics در رابطه با دکتر برنشتاین قابلیت ایجاد سایت گیرنده ربات ARTAS را راه‌اندازی کرد. این ویژگی به ربات اجازه می‌دهد یک مرحله کلیدی دیگر در عمل کاشت مو انجام دهد و نواحی را در مکان‌های گیرنده که قرار است پیوندهای فولیکولی در آن قرار گیرد را ایجاد می‌کند.

۲۰۱۴:

دکتر برنشتاین در مورد «ایجاد سایت رباتیک دریافت‌کننده در کاشت مو» در نشریه کاشت مو بین‌المللی بحث کرد. در این روش پزشک ربات را طوری برنامه‌ریزی می‌کند که برش‌ها و عمق با زاویه و جهت خاص باشد. ربات این طرح را اجرا می‌کند.

۲۰۱۵:

در سال ۲۰۱۵ دکتر برنشتاین فن Long-Hair Robotic FUE را برای حل مشکل تراشیدن مو معرفی کرد. در این روش پزشک با تراشیدن موهای بلند در قسمت پشت و پهلوی پشت سر واحدهای فولیکولی را از ناحیه اهداکننده بیمار برداشت می‌کنند.

۲۰۱۶:

دکتر برنشتاین مقاله‌ای را درباره مفهوم Robotic Follicular Unit Graft Selection منتشر کرد که به قابلیت جدید ربات ARTAS تبدیل شد.

۲۰۱۷:

Restoration Robotics یک نسخه مهم دیگر را در سال ۲۰۱۷ از ARTAS System به ARTAS 9x به‌روزرسانی کرد. سیستم جدید دارای قابلیت‌هایی مانند اصلاحات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هست.

۲۰۱۸:

در ۵ ژوئیه ۲۰۱۸ ربات ARTAS iX معرفی شد. سیستم ترمیم موی رباتیک ARTAS iX تنها راه‌حل هوشمند روباتیک است که قابلیت برداشت دقیق، با حداقل تهاجمی، قابل تکرار و کاشت در یک سیستم‌عامل را دارد.

۲۰۱۹:

دکترها James Harris, MD, FISHRS, FACS, یک ربات جدید ترمیم مو ARTAS iX را معرفی کردند.

مطالعه بیشتر: کاشت مو راهنمایی نهایی